Cele lekcji
- kształcenie umiejętności wykonywania poleceń złożonych z kilku elementów;
- poszerzanie słownictwa;
- ćwiczenie sprawności językowych;
- ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności – na przykładzie doświadczeń autora;
- kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej;
- wyrabianie nawyków porządkowania oraz pogłębiania zdobywanej wiedzy;
Wprowadzanie biografii autorów lektur zawsze było dla mnie wyzwaniem, ponieważ oprócz suchych faktów, starałam się wpleść w lekcje jak najwięcej pobocznych ćwiczeń, które rozwijałyby twórczy i językowy potencjał uczniów.
Przygotowując lekcje o Charlesie Dickensie myślałam o tym, żeby jak najbardziej poszerzyć wiedzę uczniów oraz dać im – choć przekonają się o tym dopiero w liceum – pewien zbiór kontekstów, o których MOŻE będą pamiętali podczas pisania rozprawek maturalnych w przyszłości. Dodatkowo, pomijając rozwijanie kreatywności, zawsze z tyłu głowy mam egzamin ósmoklasisty, dlatego też staram się tworzyć analogiczne ćwiczenia do tych, znajdujących się w arkuszach CKE.
Będę wdzięczna polonistom, którzy wprowadzą mój scenariusz na lekcji oraz podzielą się, w komentarzu pod wpisem, wrażeniami i ewentualnymi trudnościami zaobserwowanymi podczas zajęć. Chciałabym udoskonalać moje autorskie propozycje.
Jesteście gotowy poznać historię Dickensa? Zaczynamy!
Etap I:
Zapisanie tematu lekcji: ,,Aby być niepospolicie uczonym,
trzeba zacząć od pospolitego uczenia się” – Charles Dickens.
Rozmowa z uczniami na temat znaczenia słów zawartych w cytacie oraz podkreślenie wartości znajomości biografii twórcy w procesie interpretacji jego utworów.
[Materiał 1] Rozdanie, wcześniej wyciętych, prostokątów z definicjami wybranym uczniom w klasie – > PLIK PDF.
[Materiał 2] Rozdanie każdemu uczniowi tabelki do wpisywania wyrazów – > PLIK PDF.
Otworzenie na tablicy multimedialnej prezentacji z anegdotami o Charlesie Dickensie:

Następnie wyjaśniamy uczniom do czego przydadzą im się otrzymane materiały:
- Na każdym slajdzie znajdują się wytłuszczone wyrazy, których uczniowie mogą nie znać. Definicje słów rozdajemy pojedynczym uczniom [Materiał 1]. Dzięki temu w trakcie prezentacji mogą na głos odczytywać treść z prostokątów, które dostali.
- Pozostali uczniowie wpisują wytłuszczone wyrazy na listę słów [Materiał 2] i kolorują znajdujące się obok kropki – na zielono, gdy znali wcześniej dane słowo lub na czerwono, gdy go nie znali.